«FERREXPO ROBOT FEST 2018»

W dniach 27-29 września delegacja z „Mechanika” miała okazję uczestniczyć w wystawie robotów i obserwować zawody w mieście Horishni Plavni na Ukrainie. Nasz zespół składał się z nauczycieli: Pana Mirosława Uliczki i Pani Patrycji Kozak oraz z trojga uczniów: Natalii Nienartowicz, Mateusza Libery i Alana Żòłtańskiego. Po długiej podróży zostaliśmy na miejscu przywitani z iście słowiańską gościnnością. Pomimo, że nie uczymy się w szkole języka ukraińskiego, ze zdziwieniem zauważyliśmy, że jesteśmy w stanie go zrozumieć. Szybko przekonaliśmy się, że z Ukraińcami łączy nas nie tylko język, ale i bułki z kotletem (prawie jak z Janety), którymi nas poczęstowano. Już pierwszego dnia mogliśmy zwiedzić wystawę LEGO, która mieściła się w tutejszym pałacu kultury. Zorganizowana była z rozmachem dzięki strategicznemu sponsorowi, jakim jest miejscowa kopalnia rudy żelaza – Ferrexpo. Na terenie pałacu kultury toczyły się także rozgrywki w następujących konkurencjach: robofootball, wyścigi pojazdów typu linefolower i zmagania robotów sumo. Wszystkie roboty biorące udział w zawodach są wykonane z oryginalnych podzespołów i części LEGO. Najmłodsze dzieci, które nie brały udziału w zawodach, budowały z klocków LEGO to, co podpowiadała im wyobraźnia. My również nie mogliśmy się powstrzymać i dołączyliśmy do nich z radością. Pan Mirosław Uliczka udzielił wywiadu dla miejscowej telewizji – lata nauki języka rosyjskiego nie poszły na marne ;).

Następnego dnia zwiedzaliśmy miejscowe szkoły i przedszkole. W każdym z tych ośrodków znajduje się pracownia robotyki ku naszemu zdziwieniu nawet w przedszkolu. Widać, że przedstawiciele oświaty dbają o to, aby od najmłodszych lat dzieci mogły rozwijać swoją wyobraźnię przestrzenną, konstruując proste budowle z kolorowych klocków LEGO i przyswajać sobie podstawy programowania. Takie podejście do tematu bardzo nam się spodobało, a jego rezultatów mogliśmy doświadczyć podczas rozgrywek finałowych festiwalu. Publiczność głośno dopingowała zawodników, a na całej sali panowała gorąca atmosfera przyjaznej rywalizacji. Po zawodach przyszedł czas na zakup drobnych upominków do domu. Przy okazji mogliśmy przyjrzeć się miasteczku i pospacerować w parku miejskim. Udaliśmy się także do tutejszej cerkwi. Potem wróciliśmy na kolację do miejscowej szkoły. Nasi nauczyciele mieli tego dnia oficjalną kolację z włodarzami miasta. Mer Horishni Plavni, jak i pozostali przedstawiciele goszczącego nas miasta pozytywnie ocenili nas – młodych techników i abyśmy mieli możliwość startu w zawodach już w przyszłym roku, nasza delegacja została obdarowana dwoma zestawami LEGO. Było to dla nas ogromnym zaskoczeniem i obiecujemy, że nie zmarnujemy tej szansy, solidnie przygotowując się do zawodów. W sobotę po wczesnej pobudce w czasie pięciogodzinnej jazdy busem na lotnisko już pracowaliśmy nad strategią oraz nad tym artykułem.

Dla niektórych z nas był to pierwszy lot samolotem – niezapomniane wrażenia oraz pierwsza wizyta na Ukrainie. Jak mówi przysłowie „Podróże kształcą” – cieszymy się, że dzięki naszej szkole mogliśmy wziąć udział w tej formie kształcenia.

Dziękujemy również Pani Karolinie Kunickiej – kierownikowi Referatu Promocji i Rozwoju oraz Pani Brygidzie Abrahamczyk – członkowi Zarządu Powiatu Raciborskiego za organizację wyjazdu i wsparcie podczas wizyty na Ukrainie.